Games maken

screenshot concept game

Sinds een tijdje ben ik bezig met het maken van spellen. Eerst probeerde ik het via Python, maar na het zien van deze documentaire die ik had gekocht op GOG.com ben ik overgestapt naar GameMaker Studio 2.

Op internet heb ik een aantal tutorials gevolgd op YouTube, van onder andere Shaun Spaulding en FriendlyCosmonaut. Een keuze die je moet maken bij het starten van GameMaker Studio is of je code wilt schrijven of dat je gebruik maakt van een Drag and Drop systeem, waarbij je kant-en-klare brokjes code kan slepen om op die manier je spel te maken.

Ik had eerst iets gedaan met het Drag and Drop systeem, maar omdat ik daarna meer tutorials tegenkwam die gebruik maken van de GML (GameMaker Language) gebruik ik dat nu. En het coderen is eigenlijk prima te doen.

Platform spel maken

Inmiddels ben ik bezig om een eigen platformer te maken. Ik heb een klein poppetje gemaakt. Het lijkt me namelijk leuk om een klein poppetje te hebben als speler. Risk of Rain vind ik een erg goed spel en ik vind het ook leuk dat je daarbij zo klein bent als speler en veel grote tegenstanders verslaat.

Grappig feitje is dat Risk of Rain ook in GameMaker is gemaakt. Geen idee hoe de maker(s) dat allemaal voor elkaar hebben gekregen, maar misschien kom ik daar ooit achter. Daarvoor pruts ik elke dag weer een stukje meer met GameMaker.

Screenshot van Risk of Rain. De rode cirkel heb ik toegevoegd, zodat het makkelijk te zien is wie de speler is.

Mijn mannetje

Ik heb een klein mannetje gemaakt en geanimeerd. Hieronder een gifje, zodat je kan zien dat hij rent. Vandaar dat mijn werktitel van het spel Running Man is.

Gifje van Running Man.

Ik ben erg blij met het mannetje. Hij is nu erg groot, maar hij is eigenlijk maar 8 pixels hoog.

Wat nu?

Nu moet ik voor het spel een soort thema bedenken. Want waar gaat het mannetje overheen rennen of springen of wat er nog meer bij komt kijken? Ik zat te denken aan een spel waarbij je over steigers springt. Of iets op een bouwplaats. Dat lijkt me wel grappig.

Andere ideeën heb ik nog niet. Ik was al erg blij dat het werkt zoals ik hoopte. Al is er één vreemd dingetje wat ik niet had verwacht.

Screenshot van concept.

Je ziet het niet op de screenshot, want dan moet het bewegen, maar wanneer ik spring en ik raak de onderkant van een ander blok aan en ik houd de spatiebalk in (dat is de springknop), dan blijft het mannetje met zijn hoofd plakken aan de onderkant van het blok. En ik kan dan zelfs naar links en rechts bewegen, terwijl ik blijf plakken aan de onderkant.

HOE?! Geen idee, haha. Maar misschien kan ik ervan gebruik maken als een soort game mechanic, waarbij je juist met deze vreemde manier van bewegen door levels heen moet komen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.